De modernisering in de eerste graad – start tweede jaar

De modernisering in de eerste graad – start tweede jaar

De modernisering in de eerste graad – start tweede jaar

In de eerste graad blijven we streven naar het optimaal begeleiden van onze leerlingen met als doel een succesvolle schoolloopbaan te doorlopen. Het ontdekken van eigen interesses en talenten staat hierbij centraal.

Daarom hebben we er als school resoluut voor gekozen om onze leerlingen, naast de optie van 1A met Latijn, te laten proeven van verschillende verkennende projecten in het eerste jaar.

De eerste lichting leerlingen die vorig schooljaar in de modernisering gestart zijn, hebben zo een weloverwogen keuze kunnen maken voor de basisoptie die ze nu in het tweede jaar volgen.
Met onze flexuren die we ook in het tweede jaar voorzien, werken we uiteraard ook nu op maat van elke leerling met de mogelijkheid tot verdiepen en remediëren.
Ook onze leerkrachten zijn vol goede moed en met veel zin nu écht gestart in onze basisopties in het tweede jaar waardoor onze leerlingen tegen het einde van het schooljaar bewust zullen kunnen kiezen voor één van onze studierichtingen in onze domeinen in tweede graad: taal en cultuur, economie en organisatie, maatschappij en welzijn en STEM.

De leerkrachten van de basisopties geven graag een woordje uitleg over wat de leerlingen in hun basisoptie allemaal (zullen) leren en ervaren:

STEM

Als STEM-leerling word je ondergedompeld in de wondere wereld van wetenschappen (fysica, biologie en chemie) waarbij wiskunde, een planning opmaken, ICT en techniek elk hun plaats krijgen.  In september gingen we aan de slag om een aantal basisvaardigheden onder de knie te krijgen. Op het programma stonden thema’s als: ‘hoe gebruik ik verschillende meetinstrumenten?’ en ‘hoe kan ik aan de slag met proefresultaten?’

We raakten al enkele thema’s als snelheid en massadichtheid aan en ook onze voeding hebben we al wat nader bekeken, maar dat lijstje wordt nog veel uitgebreider natuurlijk.
In een volgende stap gaan we creatief aan de slag met al die vergaarde kennis.  We gaan bijvoorbeeld uitzoeken hoe we zelf een duikboot kunnen maken …

Wij zijn alvast benieuwd naar het resultaat!

FOTO: Uit welk materiaal zijn de profielen gemaakt? We hebben al zeker een balans en maatcilinder nodig.

 

 Economie en organisatie

Ook in de basisoptie Economie en Organisatie kan de modernisering niet ontbreken. En het woord modernisering kan je hier wel letterlijk nemen.

Zowel in de A-stroom als de B-stroom worden de leerlingen ondergedompeld in allerlei moderne trends en thema’s van de huidige maatschappij. Ze maken kennis met alle facetten van het ondernemerschap, uiteraard elk op hun eigen niveau. Het ultieme doel is het uitwerken van een project rekening houdend met thema’s als duurzaamheid, ecologie en  milieuvriendelijkheid.
Corona zal hier voor een extra uitdaging zorgen dit schooljaar.

Verder werken de leerlingen ook aan hun computer-vaardigheden. Dit is toch meer en meer een belangrijk facet in de maatschappij. Elk thema uit het boek biedt de leerlingen de kans om hieraan te werken.

Ze krijgen niet alleen de typische softwarepakketten als Word en Excel voorgeschoteld, maar ook het computationeel denken maakt deel uit van hun ontwikkeling. Hier komen de doelen van het gemeenschappelijk ICT-leerplan van de eerste graad nog eens bovenop. De leerlingen hebben dus absoluut een streepje voor op de arbeidsmarkt, eens ze deze computervaardigheden onder de knie hebben en ze die efficiënt kunnen inzetten.

Klassieke talen

Klassieke talen en modernisering? Het lijkt een contradictio in terminis, maar niets is minder waar. Ook wij trokken de kaart van de vernieuwing, echter zonder afbreuk te doen aan de typische waarden waar het onderricht in Latijn en Grieks voor staat: een sterke studiementaliteit, kritisch denkvermogen, historische en culturele vorming, taal- en leesvaardigheid, doorzettingsvermogen en precisie.  Latijn en Grieks blijven ook anno 2020 een ideale uitdaging voor leerlingen met een gezonde portie werkkracht en enthousiasme.

 

Voor de leerlingen van 2A bestaat de grootste aanpassing wellicht uit het feit dat ze het met de helft van het normale aantal uren Grieks moeten stellen. Gelukkig betekent dit allerminst een halvering van het enthousiasme van onze gedreven Grieken en hun leerkracht.

In de lessen Latijn vertrekken we anno 2020 meer dan ooit vanuit teksten. Boeiende verhalen die onze leerlingen niet alleen nieuwe woorden en grammatica  bijbrengen, maar hen ook in contact brengen met de bijzondere cultuur van de Grieken en Romeinen. Zo offert Agamemnon in “De Iphigenia” zijn dochter in ruil voor gunstige wind die zijn schepen naar Troje zal brengen. In “De Polyphemo” wordt verteld hoe Odysseus en zijn gezellen ontsnappen uit de grot van de cycloop door zich onderaan de buiken van schapen vast te maken… Boeiende lessen en interessante discussies verzekerd!

 

Maatschappij en welzijn

In de basisoptie Maatschappij en welzijn, tevens de naam van het domein,  maken de leerlingen van zowel de A-stroom als de B-stroom kennis met verschillende persoonlijkheden, een gezonde levensstijl, psychologie, gedragingen van de mens, lifestyle, lichaamsverzorging, voeding, communicatie en sociale vaardigheden en de sociale sector. Tijdens de lessen zullen de leerlingen een onderzoekende houding aannemen. Daaruit is de cursus ook opgebouwd. Ze zullen ook regelmatig creatief aan de slag gaan.

 

Als eerste thema staat ‘Wie ben ik?’ zeer centraal. Jezelf goed (leren) kennen is een grote must. Niet alleen voor het verdere verloop van de basisoptie maar ook later wanneer de leerlingen terecht komen in de sociale sector. Het bestuderen van ‘Wie zijn de anderen?’ en de communicatie met anderen is daarop een leerrijk vervolg.

Ze leren hoe de maatschappij werkt, ze zullen kennismaken met de verschillende culturen in onze maatschappij, de sociale aspecten van de mens en hoe menselijke relaties werken.
Ze leren ook omgaan met maatschappelijke gebeurtenissen door te werken met de actualiteit, dit door al dan niet samen te werken met andere leerlingen.
Naast de sociale en communicatieve vaardigheden staat ook de persoonlijke en gezonde levensstijl een periode centraal. Ze leren wat nu juist een gezonde lifestyle is en in hoeverre voeding, beweging, hygiëne, lichaamsverzorging en duurzaamheid kan bijdragen tot die gezonde lifestyle.

Bij het lezen van deze tekst is het u vast niet ontgaan dat ondanks de uitdagende periode die de (door)start van de modernisering wel degelijk is, onze leerkrachten, ondanks de extra inspanningen i.v.m. de coronamaatregelen, er toch vol enthousiasme voor blijven gaan!

Kortom, wat er ook gebeurt, OLVI is én blijft een school met ambitie en een hart voor haar leerlingen!

 

E.V.