Terugkijk modernisering OLVI

De voorbije jaren zijn er vele dingen veranderd op OLVI. We volgen op een andere manier les en ook de eerste graad is ondertussen volledig gemoderniseerd. Onze redactrice ging haar licht opsteken bij enkele tweedejaars die deze modernisering aan den lijve mochten ondervinden.

Na een eerste jaar met verkennende projecten, kozen zij voor dit schooljaar als eerste lichting voor één van de basisopties. Was dit voor hen een moeilijke keuze?
Voor de meeste leerlingen bleek dit niet zo’n moeilijke keuze. Aangezien ze in het eerste jaar reeds konden kennis maken met de verschillende mogelijkheden, verliep de keuze voor een basisoptie voor het tweede jaar vlot.
Waarop baseerden zij hun keuze?
‘Interesse’ was de rode draad in hun antwoorden.
Indien ze opnieuw zouden moeten kiezen, zouden de meesten dezelfde keuze maken, sommigen geven aan dat een andere basisoptie ook een mogelijkheid had kunnen zijn. Een grote groep leerlingen geeft aan dat ze blij zijn dat ze de keuze pas moesten maken aan het einde van het eerste jaar nadat ze al even geproefd hadden van de verschillende mogelijkheden. “Als ik in het 6de leerjaar had moeten kiezen, had ik waarschijnlijk de foute keuze gemaakt”, gaf één van de leerlingen aan.

Ondertussen staan deze leerlingen opnieuw voor een keuze. Na een basisoptie kiezen zij nu voor een studierichting binnen één van onze vier domeinen. De vier domeinen (te weten: taal en cultuur, economie en organisatie, maatschappij en welzijn en STEM) sluiten perfect aan bij onze verschillende basisopties van het 2de jaar. Na het verkennen en ontdekken in de eerste graad, komt het er nu in de tweede graad op aan om te oefenen en te verfijnen.

De interesse van de leerlingen bepaalt het domein, daarnaast verfijnen we de keuze door te kiezen voor een studierichting binnen een bepaalde finaliteit. Zo bieden we studierichtingen aan binnen de A-finaliteit waar leerlingen naast het behalen van eindtermen zich ook zullen inzetten om bepaalde beroepskwalificaties te bereiken. Op die manier worden zij klaargestoomd om meteen door te stromen naar de arbeidsmarkt.
Daarnaast hebben wij studierichtingen in de dubbele finaliteit waarin een theoretische benadering gecombineerd wordt met het aanleren van een beperkt aantal beroepskwalificaties. Deze leerlingen kunnen na hun opleiding in het secundair verder gaan studeren voor een bachelor-diploma of zullen hun beroepskwalificaties nog verfijnen om meteen door te stromen naar de arbeidsmarkt.
Tot slot vinden we op onze school nog een waaier aan studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit. Leerlingen die voor deze studierichtingen kiezen bereiden we voor op verdere studies aan een hogeschool of universiteit die aansluit bij het gekozen domein of die dat domein overschrijdt.

Benieuwd naar meer concrete info over ons vernieuwde aanbod voor onze derdejaars? Ga zeker eens een kijkje nemen op http://www.olviboom.be/bovenbouw/studieaanbod/ voor een overzicht per domein. Of neem op dinsdag 01 juni 2021 deel aan onze digitale infoavond www.olviboom.be/bovenbouw/infoavond!

Z.B. & E.V.